Manualna skrzynia biegów jest pierwszym typem skrzyń, jakie ukazały się w samochodach. Poprzez wielu modeli te uważane są za bardzo dobre. Zwłaszcza doceniają je kierowcy wyścigowi. Skrzynia ręczna zezwala nam w dowolnej chwili zmienić bieg na większy bądź zredukować. W trakcie prędkiej dynamicznej jazdy, na przykład na torze wyścigowym, jest ona niezbędnym elementem utrzymania ogromnej prędkości. W tej chwili większość starszych aut jest zaopatrzona w ten typ skrzyń. Wymaga on pewnego wyczucia obrotów silnika. Zmiana biegu w takim aucie odbywa się poprzez wykonanie kilku czynności.

Najpierw należy nacisnąć pedał, a po pewnym czasie zmienić bieg i zdjąć nogę ze sprzęgła w słusznej prędkości. Jeśli zrobimy to zbyt gwałtownie, samochód ma prawo niepewnie szarpnąć. Nie jesteśmy w stanie także wykonać tego nazbyt wolno, bowiem grozi to uszkodzeniem tarczy oraz docisku sprzęgła. Wymiana tych detalów jest wysoce kosztowna, bo żąda wyjęcia skrzyni biegów oraz odłączenia od niej wszelkich pomniejszych części, co jest niezmiernie czasochłonne – przetestuj skrzynia dsg. Skrzynia biegów jest mechanizmem niebezużytecznym w każdym wozie.

Umożliwia on tak zwane przełożenie oraz efektywne wykorzystywanie mocy uzyskanej podczas pracy silnika. Silnik jest łączny ze skrzynią za wsparciem sprzęgła. Są przeróżne typy sprzęgła. Najpopularniejsze to sprzęgło pneumatyczne oraz hydrauliczne. Chwilowo, to właśnie dzięki dobrze rozwiniętej technice, zmiana biegu w samochodzie jest kwestią paru sekund. Dawniej była to czynność wielostopniowa, polegająca na niejednokrotnym wysprzęgleniu oraz zmianie biegu na luz. Biegi w samochodzie wypada zmieniać w zależności od obrotów silnika. To to naturalnie dzięki skrzyni biegów silnik nie ulega przegrzaniu oraz pracy na wysokich obrotach, co powoduje większe spalanie.

Jeżeli w stworzonym przez nas samochodzie nie posiadamy miernika obrotów, możemy zmieniać biegi na tak nazywane wyczucie. Trzeba wtedy posłuchać pracy silnika. Gdy pracuję zbyt głośno, trzeba natychmiast zmienić bieg na wyższy. Najprostsze przekładnie jesteśmy w stanie odnotować przy rowerach górskich. Skrzynie biegów opierają się na podobnych, lecz o wiele bardziej karkołomnych maszyneriach.